
Mode is het geheel van populaire kledingstijlen, gaande van de populaire en wijdverspreide stijlen tot specifieke nichegebieden zoals skinny jeans voor mannen of kapsels voor vrouwen. Het is ook meer gepersonaliseerd van land tot land, van geslacht tot geslacht of van cultuur tot cultuur.
Wanneer je de termen mode of modepers gebruikt om te verwijzen naar wat mensen dragen of naar tot op heden populaire kledingstukken, heb je het over mode. In de mode-zin verwijst mode eigenlijk naar elke stijl die op een bepaald moment populair is. De meeste mensen hebben hun eigen favoriete stijl.
De reden waarom mode zo vaak voorkomt in nieuwslezers, internetcommentaren, Facebookpagina’s van beroemdheden, pagina’s van modeontwerpers en netbesprekingen, is dat mode in de westerse wereld positiever wordt ervaren. Het is zeer vergelijkbaar met muziek, waar de meest “populaire” artiesten ook degenen zijn over wie gesproken wordt en die de meeste mensen leuk vinden. Mode is vergelijkbaar met muziek; het is een visueel medium waar mensen op kunnen reageren. In het begin was dat alleen op een negatieve manier, omdat het alleen verbonden was met de hogere klasse en rijke mensen. Maar met de hulp van verschillende ontwerpers voelen zelfs de armen en de arbeidersklasse zich aangetrokken tot mode en kleding.
Hoe begonnen mensen zich uit te drukken met mode en kledingstijlen? Er zijn verschillende manieren waarop we dit kunnen stellen. Door modeshows, modetrends, modebladen, modeblogs enz.
Om uit te wijden, mode is niet verbonden met ‘mode’ op zich. Mode op zich is de manifestatie van populaire trends, of deze nu worden weerspiegeld in kleding, accessoires, kapsels of verschillende levensstijlen of ideeën. En vanuit dit oogpunt zijn modetrends gewoonweg de combinatie van populaire trends. Dat is de reden waarom de term mode wordt geassocieerd met populaire trends.
Dus waarom is mode tegenwoordig populair? Hoewel de rijken en beroemdheden, die het meest invloedrijk zijn in de maatschappij, allemaal high-end kleding en accessoires dragen die gewoonlijk door beroemde modehuizen worden gemaakt, bouwen andere mensen ook hun eigen populaire trends door deze modehuizen als hun canvas te gebruiken.
Een andere reden voor de populariteit van mode is misschien dat sommige mensen zich eigenlijk moeten (of zouden moeten) conformeren aan de populaire trends. De meeste mensen uit de middenklasse volgen de populaire trends.
Dit is ook de reden waarom veel modeontwerpers kleine en middelgrote bedrijven zijn begonnen die zich omringen met beroemde ontwerpers, omdat het voor hen gemakkelijker is om hun ontwerpen te schalen dan een groot ontwerphuis zoals Louis Vuitton.
Mode en stijl zijn meestal nauw met elkaar verbonden. Wanneer we het hebben over modestijl, is dat ook nauw verbonden met mode. Een ander idee dat ook met mode samenhangt is “upgrading”, wat betekent iets beter maken.
Het is ook handig om je eigen kleding te ontwerpen omdat je je geen zorgen hoeft te maken over de merken, winkelcentra, ontwerpers en trendsetters. Hoe meer je hebt, hoe meer je kunt verbeteren.
Sommige trends kunnen beginnen in kleine steden of kleine landen buiten het bereik van de gewone man. Kleine landen zoals Japan hebben veel modehuizen die de rest van de wereld beïnvloeden.
Vroeger begonnen trends op straat of in de scholen. Tegenwoordig, met het steeds grotere bereik van het internet, beginnen trends zich af te tekenen op kantoor, in de vrije tijd, of in de winkelcentra en winkels.
Mode is meer dan kleding alleen. Het is een proces dat je levensstijl verbetert, je een goed gevoel geeft en een gevoel van ‘jezelf’ creëert. Je kunt een verschil maken in het modebeeld door gewoon jezelf te zijn.
Tot slot, als je op zoek bent naar een modestijl die op een unieke manier definieert wie je bent, wees dan uniek. Het is niet genoeg om dezelfde kleren te kopen als iedereen. Als je individualiteit in je stijl wilt kweken, begin dan met inspiratie op te doen bij een bron die geïnspireerd is door de mode van een kleine stad.